Wim Beeren, toenmalig directeur Stedelijk Museum
  Uit: catalogus van de tentoonstelling Schilderijen 1950 – 1991 in het Stedelijk 
  Museum Amsterdam, periode 10.IV.92 – 31.V.92.
  .
  " (…) Bouthoorn bleek even radicaal als Mondriaan in de erkenning en 
  waardering van de essentiële schilderkunstige elementen, maar zijn houding 
  ten opzichte van die elementen is een volstrekt omgekeerde. Mondriaan had 
  de artistieke eigengereidheid om de zogenaamde autonome kleur te 
  benoemen met de gestalte die hij er zelf aan gaf. Het blauw dat door hèm 
  autonoom werd verklaard was het blauw dat door hèm zijn gestalte en volume 
  kreeg en dat zich, door hem gedirigeerd, ging verhouden tot andere primaire 
  kleuren.
  Ook Bouthoorn kan de elementen van de schilderkunst moeilijk opvatten als 
  behorend bij een zelfstandig organisme. Ook hij bepaalt direct en uiteindelijk 
  het optreden van kleur en vorm, maar ieder gecreëerd moment (van kleur, 
  structuur, toets etc.) heeft onmiddellijk een dictaat waarop de kunstenaar 
  ‘gedwongen’ wordt te reageren. Naarmate de momenten worden 
  verveelvoudigd, neemt de zefstandigheid van het schliderij toe en wordt de 
  complexiteit van de te nemen beslissingen vergroot. Het wil niet zeggen dat 
  het schilderij van Bouthoorn gelijk staat aan het werkproces maar wel dat het 
  ‘drama’ van de creatie en de interferentie van de actieve beeldende 
  elementen mede onderwerp zijn van het eindresultaat: het schilderij. Dat 
  bepaalt ook wat Bouthoorn de onvolkomendheid ervan noemt. Toch zien we 
  dat Bouthoorn in de loop der jaren een meesterschap over zijn materie kreeg 
  die een grotere harmonie bewerkstelligde dan hij zelf misschien verwachtte. 
  (…)
 
  
 
 
  Wil Bouthoorn
 
 
 
  Teksten van en over Wil Bouthoorn   
 
 
  Contact:  marijkebouthoorn@gmail.com   0031 621196450
              
 
 
  Werk
 
 
 
 
 
  Tekeningen
  Schilderijen
  Schetsen
 
  
 
 
 
 
 
 
  Tekeningen
  Schilderijen
  Schetsen
 
 
  Tekeningen